КОНФЕДЕРАЦИЈА СЛОБОДНИХ СИНДИКАТА

сре, 12.12.07.:

 

 

у Београду
12.12.2007. год. 

 

МИНИСТАРСТВО ЕКОНОМИЈЕ И РЕГИОНАЛНОГ РАЗВОЈА
г-дин Млађан Динкић, министар
 

 

Предмет:

Мишљење и предлози везани за предлог Закона о праву на бесплатне акције и новчану накнаду коју грађани остварују у поступку приватизације

 Овим путем Вам се обраћамо поводом предлога Закона о праву на бесплатне акције и новчану накнаду коју грађани остварују у поступку приватизације и истичемо следеће:

  1. Мишљења смо да предлогом Закона треба утврдити само право запослених и бивших запослених у предузећима из члана 18. став 1. на пренос акција без накнаде тих предузећа, односно да треба искључити право запослених и бивших запослених на исплату једнократног новчаног износа-бонус, из разлога што сматрамо да је поступак непосредног изјашњавања запослених и бивших запослених на нивоу предузећа компликован за спровођење и може створити низ проблема, као и да доводи до сукоба мишљења ових лица, а посебно што приморава запослене и бивше запослене чији је став у мањини да остваре право за које се изјаснила већина. Спровођење оваквог поступка захтева добро информисање и отвара могућност манипулисања запосленима и бившим запосленима. Ово посебно сматрамо оправданим из разлога што је смисао и циљ учешћа запослених и бивших запослених у поступку приватизације управо остваривање права на акције без накнаде у субјекту приватизује.

  2. С обзиром да смо у преговорима заузели заједнички став да се упис у евиденцију запослених и бивших запослених у предузећима из члана 18. став 1. и права на пренос акција без накнаде изврши пре приватизације, односно најкасније до краја 2008. године, сматрамо да у члану 23. после става 1. предлога Закона треба додати нови став којим ће се утврдити да се евидентирање запослених и бивших запослених и права на пренос акција без накнаде врши истовремено са евидентирањем грађана као носиоца права и одредити где ће се вршити евидентирање запослених и бивших запослених. У предлогу Закона треба посебно нагласити шта се сматра преносом акција без накнаде запосленима и бившим запосленима, у смислу члана 25., односно да се под преносом сматра упис запослених и бивших запослених као законитих имаоца акција у Централни регистар, депо и клиринг хартија од вредности од ког тренутка стичу право располагања акцијама. Такође, треба утврдити шта се сматра уписом у евиденцију и која права запослени и бивши запослени имају на основу уписа.

  3. У складу са наведеним у претходној тачки овог дописа, чланом 28. предлога Закона треба предвидети да се све одредбе члана 4. овог закона сходно примењују на запослене и бивше запослене, а посебно став 3. овог члана који регулише случај смрти лица које је поднело пријаву за упис у евиденцију и евидентираног лица. Уколико се, у складу са овом примедбом, не измени члан 28. грађани ће бити доведени у неједнак положај, јер ће грађани као носиоци права имати већа права од запослених и бивших запослених.

  4. Такође, сматрамо да у члану 28. треба утврдити да се члан 20., 21. и 22. примењују и на запослене и бивше запослене, јер ће у супротном грађани бити доведени у неједнак положај, из разлога што ће грађани као носиоци права имати већа права од запослених и бивших запослених.

  5. Сматрамо да треба прецизирати шта се сматра радним стажом у случају ,,Телекома Србија“а.д., па предлажемо да се у члану 26. став 3. тачка 2. дода текст који гласи: „под радним стажом у смислу члана 23. став 1. тачка 2. и члана 23. став 3. овог закона сматра се укупан радни стаж који запослени и бивши запослени имају у ,,Телекому Србија“а.д. и ЈП ПТТ саобраћаја „Србија“.

  6. Члан 26. став 1. треба изменити тако да гласи: „Запосленима и бившим запосленима у смислу члана 23 став 1. овог закона сматрају лица која су запослена или су раније била запослена у предузећима, и која испуњавају услове из члана 2. став 1. тачка 1-4. овог закона.“ Ово из разлога сматрамо небитним у ком привредном друштву је сада запослен бивши запослени, а уколико је циљ предлагача закона да ограничи бивше запослене да остваре право на акције без накнаде и у овим друштвима, тај циљ је већ постигнут условом из члана 2. став 1. тачка 4. и чланом 27. овог закона.

  7. Такође, мишљења смо да у члану 29. став 2. треба брисати из разлога што сматрамо да овај став омогућава Влади да стави ван снаге све одредбе које се односе на пренос акција без накнаде запосленима и бившим запосленима, без прибављања сагласности и одлуке Народне Скупштине РС. Истовремено, истичемо да је наш став да је цео члан 29. сувишан.

  8. У члану 30. речи „начин одређивања процењене тржишне вредности акција“ треба заменити речима „начин одређивања процењене тржишне вредности укупног капитала предузећа“ из разлога што је члан 23. став 1. тачка 2. промењена и не предвиђа више процењену тржишну вредност акција. Такође, са променама треба ускладити и Образложење члана 23.

  9. Сматрамо да представници Синдиката, чланица Конфедерације слободних синдиката треба да имају право надзора над поступком процене тржишне вредности укупног капитала предузећа, као и да треба да учествују у раду Комисије која ће вршити процену тржишне вредности укупног капитала предузећа, затим у Комисијама које ће радити на изради подзаконских аката потребних за спровођење овог Закона, у Комисији чији ће задатак бити едукација грађана, запослених и бивших запослених у вези располагања и коришћења других права произашлих из својине на акцијама, као и да, у случају да остане право на бонус, учествују у утврђивању начина спровођења непосредног изјашњавања и надзору над спровођењем непосредног изјашњавања у складу са чланом 23. предлога Закона.

  10. Такође, сматрамо да запослени и раније запослени који су делимично остварили право на акције без накнаде за радни стаж који су остварили у другим привредним друштвима, у складу са Законом о својинској трансформацији и Законом о приватизацији, треба да остваре право на бесплатне акције за радни стаж у предузећима из члана 18. став 1. по овом Закону. Ово из разлога што у овим предузећима има запослених и бивших запослених који су за мањи део радног стажа у другим привредним друштвима остварили право на акције без накнаде у складу са наведеним Законима, а сада према члану 23. и 26. предлога Закона губе право на бесплатне акције за радни стаж који су остварили у предузећима из члана 18. став 1., а који представља већи део укупног радног стажа запосленог и бившег запосленог. Сматрамо да треба пронаћи адекватан начин да се омогућити остваривање права на бесплатне акције и овој категорији запослених и бивших запослених, тако што ће се изменити предлог Закона или накнадно донети правни прописи којима ће се утврдити ово право. Истовремено раније запослени у „Телекому Србија“а.д. и ЈП ПТТ саобраћаја „Србија“ који су у тренутку ступања на снагу овог закона запослени у Привредном друштву „Телус“а.д. које је 100% у власништву „Телекома Србија“а.д., такође треба да имају право на акције без накнаде „Телекома Србије“а.д.. Напомињемо да право на акције без накнаде у складу са чланом 23. и 26. предлога Закона треба да имају и раније запослени у ЗЈ ПТТ, односно треба да имају исти статус као и запослени и бивши запослени у ЈП ПТТ, а да се њихов радни стаж у ЗЈ ПТТ рачуна као радни стаж у ЈП ПТТ, истичемо да раније запослених у ЗЈ ПТТ има укупно око 150. Наведено право применити и на запослене који су као нон-кор делатности у поступку реструктурирања издвојени и из других јавних предузећа, ЕПС, НИС, ЈАТ, као и осталих јавних предузећа која нису обухваћени овим предлогом Закона.

  11. Напомињемо да је наш став да висина износа новчане накнаде и број акција сваког предузећа које стичу грађани као носиоци права треба да се утврђује сразмерно годинама радног стажа сваког грађана.

Молимо да размотрите напред наведено и да нас о свом мишљењу обавестите и надамо се да ћемо и убудуће остваривати добру сарадњу и имати квалитетан социјалан дијалог који доводи до усаглашавања ставова и проналажења решења која су у интересу запослених и државе.

С поштовањем,

Конфедерација слободних синдиката

Цветановић Ивица, председник